Klaas Verplancke
Leuven: Davidsfonds, 2000
59 p. : ill.
90-6565-964-1

Beschikbaarheid en plaats in de bib

Illustrator Klaas Verplancke nu ook aan de slag als schrijver

Illustrator Klaas Verplancke, van origine een Bruggeling, combineert met het boek «Jot» voor het eerst zijn talenten als tekenaar en als schrijver. Resultaat is een eigenzinnig, spitsvondig, humoristisch en ontroerend verhaal over een knaap die ervan droomt beroemd te zijn. «Iedereen, zowel volwassenen als kinderen, willen het ooit tot ster brengen», verzekert de auteur.

Klaas Verplancke was tot heden de helft van een succesvol duo met de Brugse auteur Peter Slabbinck en verzorgde de illustraties bij de tekst van zijn compaan. Resultaat was eerst Het neusje van Paulien en later Bolletjestrui, twee uitgaven die in Duitsland de begeerde «Ezelsoor» wonnen en ook in andere landen goed onthaald werden.

Sterren plukken

«De inspiratie voor Jot kwam er op het Italiaanse eiland Isla Commacina, mijn fantasie deed de rest. De jongen piekert. Hij wil iets nieuws maken, maar er is zo weinig dat nog niet bestaat en ook het uitvinden is hem niet op het lijf geschreven. Jot heeft…Lees verder

Tekenaar als auteur

BRUGGELuc FOSSAERT Sinds tien jaar illustreert de Brugse illustrator Klaas Verplancke (36)in een onnavolgbare stijl Vlaanderens betere jeugdboek. Vroeg ik hem driejaar geleden wat toen zijn toekomstplannen waren, antwoordde hij: ,,Ik denker wel eens aan om mijn kans als auteur te wagen, maar doldwaze projectenmoet je van mij niet verwachten''. Vandaag is er JOT, zijn debuut als auteuren een pareltje van een boek. Werd boven de doopvont gehouden onder dekoepel van het planetarium, omdat JOT ook over sterren gaat...

Klaas, JOT is opgedragen ,,aan de glimwormpjes van het
eiland Commacina''. Grapje? Helemaal niet. Het idee voor dit verhaal groeide tijdens een
kampvuurtje op Commacina waar ik toefde met (de illustrator) Gregie De Maeyer en
Lodewijk Deleu. We filosofeerden er over bekend en beroemd zijn en vooral,
wat bereik je ermee? Kort nadien, bij de dood van Gregie, verwees ik daar
naartoe in een gedenkprentje. De uitgever pikte dat op en vandaag is JOT
onder meer daarvan de neerslag.

Wie is JOT? Een nieuwe naam voor een kind dat, als zoveel kinderen en
volwassenen, een ster wil worden. Het heeft er een boekje vol de gekste dingen voor
over, maar uiteindelijk zullen stersnippertjes voor een schouwspel zorgen
waar ook heel veel ,,ho'' en ,,ha'' komt bij kijken. Jot mag ten slotte fier
zijn, en met hem ook het beetje JOT dat in ieder van ons zit.

Ervaringen

Hoe ver gaan je eerste tekenervaringen terug? Tot mijn grootvader. Wanneer hij uit Brugg…Lees verder

In Jot, het schrijversdebuut van gerenommeerd illustrator Klaas Verplancke, wordt van bij het begin 'zwaar' nagedacht: Jot heeft alleen tijd om te denken. "Al dagen, al weken en al die tijd ervoor. [...] Mijn overvolle piekerhoofd weegt als lood, denkt hij. Wie weet wordt het nog zo zwaar dat ik niet meer overeind kan komen." Jot wil een uitvinding op zijn naam, hij wil beroemd worden door iets te maken dat zo mooi is dat "iedereen ervan gaat huilen of lachen. Ze zullen ernaar wijzen en 'ooh' en 'aah' roepen." Ontmoedigd door enkele mislukte pogingen en door de spottende houding van zijn omgeving, trekt hij zich op een zelf geschepte berg terug: "Maar dat is het! Jot wordt een schepper. Schep na schep de hoogte in." Van tussen de sterren wacht hij vergeefs op de bewonderende uitroepen en hij plukt verveeld aan de sterren, en aan zijn gedachten. Wanneer zijn hoofd leeg is van het wachten en hij weer naar beneden komt, ziet hij de dartelende snippertjes die hij van de sterren hee…Lees verder
Jot wil iets bijzonders verzinnen, waardoor iedereen hem zal bewonderen. Pas als hij sterrensnippertjes op de aarde laat neerdalen, zijn mensen vol bewondering. Dat ze niet weten dat hij erachter zit, vindt Jot niet meer belangrijk. Bij iedere bladzijde tekst een paginagrote surrealistische illustratie. De techniek is verf op linnen; de kleuren zijn aardetinten. De illustraties passen goed bij het verhaal, dat gaat over de dromen en filosofieën van Jot, een leeftijdsloos mannetje. De tekstpagina's zijn eveneens in aardetinten gekleurd. De basisletter is zeer groot gedrukt; soms is een ander lettertype gekozen om de inhoud van de tekst kracht bij te zetten. Leestechnisch voor kinderen vanaf ca. 8 jaar, maar het begripsniveau ligt hoger. Goed verzorgde uitgave met veel aandacht voor vormgeving van de tekst en met een bijzonder, poëtisch verhaal. Zowel illustraties als tekst zullen slechts een kleine lezersgroep aanspreken. Vanaf ca. 11 jaar.