Marita De Sterck
Amsterdam: Querido, 1998
143 p.
90-214-8308-4

Beschikbaarheid en plaats in de bib

De pijn van verliefd zijn

,,Misschien is elke passie gedoemd om korter te zijn dan het leven dat zij verwarmt.'' Het is maar één van de beklijvende uitspraken in Splinters van Marita de Sterck. Als je eenmaal in de ban van het boek bent, haken deze uitspraken zich in je vast, zoals ze dat ook doen bij Jutta en Anton, de hoofdpersonages in dit verhaal. Splinters brengt het verhaal van hun liefde en de splinters die ze eraan overhouden.

De compositie lijkt even eenvoudig als functioneel. De onpare hoofdstukken geven het standpunt van Jutta weer, de pare dat van Anton. Dit wisselende perspectief wordt op een doordachte manier ingekleurd. De Jutta-hoofdstukken beginnen met een korte introductie in de verleden tijd en in de derde persoon en verspringen dan naar de tegenwoordige tijd. Het is alsof de camera telkens inzoomt, waarna de lezer Jutta op de voet kan volgen. Alleen de slothoofdstukken beginnen meteen in de tegenwoordige tijd: er is nog enkel het nu, de herinneringen zijn opgeslorpt.

Anto…Lees verder

De pijn van de adolescent

ANTWERPEN - «De belangrijkste beslissingen in je leven neem je als adolescent. Niet verwonderlijk dat je dan faalangst hebt, vooral in de liefde. Fascinerend te zien óf en hóe jongeren daar uitraken. Dit groeiproces heb ik in een roman proberen te gieten.» Na twee novellen, antropologische non-fictie en een reeks naslagwerken voltooide Bibliotheekschool-docente en redacteur van het vakblad Leesgoed Marita De Sterck haar eerste roman, 'Splinters'. Het boek mag meteen postvatten in de adolescentenreeks van de hoog aangeschreven uitgeverij Querido.

Haar eerste, omvangrijke roman bleek geen sinecure. «Ik worstelde met de structuur en de stijl, kon wat feedback best gebruiken,» zegt De Sterck. Ze stuurde het manuscript naar uitgeverij Querido die het zware geschut bovenhaalde, maar ook zalfde. De Sterck: «Mijn eerste versie was veel te zwaar, mokerde de lezers plat. Ik wílde een erg zwart verhaal waarin een meisje verstrikt raakte in haar depressie na een mislukte relatie. Maar me…Lees verder

Jutta, een wat verlegen meisje, wordt tijdens een natuurkamp verliefd op de vlotte Anton die al wat meer ervaring met meisjes heeft. Toch voelt het deze keer anders. Maar als de relatie steeds inniger wordt, kruipt Jutta in haar schulp en maakt ze de relatie onmogelijk. In eenvoudig, mooi proza wordt de ontluikende liefde tussen Jutta en Anton met veel gevoel weergegeven. Elk hoofdstuk over Jutta's ervaringen wordt afgewisseld met Antons versie van dezelfde gebeurtenissen. Zo wordt het duidelijk hoe misverstanden kunnen ontstaan en dat jongens anders denken dan meisjes. Het onderwerp, de verlatingsangst van Jutta veroorzaakt door het plotseling weglopen van haar vader, is een duidelijke probleemstelling. Net als de verhaalopbouw, recht toe recht aan met een enkele terugblik. Vooral de vrijscènes zijn zonder modieus of grof taalgebruik, eerlijk, ontroerend en herkenbaar voor jonge mensen. Ruime bladspiegel. Foto-omslag van een meisje dat toekijkt hoe een jongen met een mes een punt aa…Lees verder